• وبلاگ : بازي بزرگان
  • يادداشت : مشارکت در بازي
  • نظرات : 17 خصوصي ، 99 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    انواع بازي در کودکان

    اگر به نوع بازيهاي کودکان نگاه کنيم تنوع و گوناگوني را در آنها مشاهده مي‌کنيم. با تغيير سن کودکان نوع بازيهاي آنها نيز تغيير مي‌يابد. برخي از بازيها ، بازيهايي هستند که در آنها کودک به تمرين روابط و نقشهاي اجتماعي مي‌پردازد مثل مهمان بازي. به اين ترتيب آنچه را که به عنوان الگو پيرامون خود مي‌بيند در بازيهاي خود انجام مي‌دهد. الگوهاي کودک در اين نوع بازيها اغلب والدين و يا نزديکان و يا افرادي هستند که براي کودک مهم هستند. در برخي ديگر از بازيها کودک به تمرين حرفه و مشاغل مختلف مي‌پردازد.

    بازي نقش دکتر و مريض ، پليس ، راننده و... از جمله اين بازيها هستند. برخي ديگر از بازيها خيالي هستند که تحت تاثير قدرت تخيل کودک شکل مي‌گيرند. اين نوع بازيها ممکن است تحت تاثير تماشاي برخي فيلمها و کارتونها ، رنگ و بوي خاصي پيدا کند. بازيهاي ديگر از نوع بازيهاي فکري هستند و در آنها کودک به رشد فکري و ذهني خود مي‌پردازد. اين نوع بازيها با رشد شناختي و فکري کودک مرتبط هستند. بازيهاي ديگر جنبه تمرينات جسماني و ورزشي دارند. کودک به دليل انرژي سرشار خود با جست و خيز ساده يا بازيهاي جسماني پيچيده‌تر سرگرم مي‌شود.

    چه نوع بازيهاي مناسب کودک است؟

    والدين به عنوان تسهيل کننده مسير بازي کودک هستند. کودکان خود با توجه به شرايط سني خود نوع بازي خود را انتخاب مي‌کنند. لازم است والدين دقت کنند موقعيت بازي يک موقعيت سالم ، امن و مناسب باشد تا مشکلي کودک را تهديد نکند. مثلا با توجه به علاقه کودکان ، بازيهاي اجتماعي در حدود 5 سالگي لازم است والدين با ايجاد چنين بازيهايي در انتخاب همبازي کودک خود دقت نمايند و به صورت غير مستقيم بر بازي آنها نظارت داشته باشند. همچنين در انتخاب اسباب بازي نهايت دقت و تناسب را مدنظر داشته و اسباب بازيهاي مناسب که براي رشد فکري و شناختي کودک مفيد هستند را انتخاب نمايند.

    سخن آخر

    با توجه به اهميت و نقش سازنده‌اي که بازي در رشد کودکان دارد و به اين اهميت و ضرورت از طرف متخصصان ، صاحبنظران و بزرگان تاکيد فراوان شده است توجه به آن لازم و ضروري مي‌نمايد. بطوري که والدين در مسير تربيت کودک خود در بيشتر موارد مي‌توانند از بعد بازي وارد شده و تربيت مناسبي را روي کودک خود اعمال نمايند.

    مباحث مرتبط با عنوان

    ياعلي